گروه فیزیولوژی

برنامه عملیاتی گروه

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برنامه استراتژیک

رسالت

  رسالت گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آموزش اساسی و کارآمد درس فیزیولوژی پزشکی به عنوان یکی از دروس پایه و بنیادی برای رشته های مختلف علوم پزشکی است به نحوی که دانشجویان دکترای حرفه ای و کارشناسی، پس از ورود به دوره بالینی با فیزیولوژی سیستم های مختلف بدن به خوبی آشنا باشند و بتوانند آن را در تشخیص بهتر و درمان موثرتر بیماریها بکار بندند.  همچنین رسالت گروه فیزیولوژی تربیت کارشناسان و متخصصین متعهد، کارآمد، خلاق و با دانش کافی با تأکید بر به کارگیری راهبردهای ارتقاء کیفیت آموزش، کاوشگری، نوآوری و مدیریت است که در آینده بتوانند با استفاده از آموخته های خود مسئولیت آموزش علم فیزیولوژی را در سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به بهترین نحو انجام دهند و با انجام پژوهش های علمی متناسب با نیاز جامعه، بتوانند به ارتقاء و گسترش علم فیزیولوژی کمک شایسته ای نمایند. انتظار می رود دانش آموختگان فیزیولوژی به مسئولیت اجتماعی خود در زمینه آموزش، پژوهش و کارآفرینی عمل نموده و ارزش ها و کرامات انسانی را در زندگی شغلی خود در آینده مد نظر قرار دهند.   

چشم انداز

  گروه فیزیولوژی با تلاش مستمر در جهت توسعه هدفمند دانش فیزیولوژی با در نظر گرفتن سیاست های ملی- منطقه ای و دانشگاهی و بهره گیری از فناوری های پیشرفته و روش های نوین آموزشی و پژوهشی در جهت ارتقا کمی و کیفی سطح آموزشی و پژوهشی گروه فعالیت خواهد نمود تا در چهارچوب برنامه زمانبدی شده به یکی از گروه های پیشگام فیزیولوژی کشور تبدیل گردد. در این راستا چشم انداز در حوزه های زیر تعریف می شود:

-          استانداردسازی وضعیت گروه از نظر تعداد، تخصص و هرم سنی اعضای هیات علمی

-          استانداردسازی وضعیت گروه از نظر نیروی انسانی غیر هیات علمی

-          ارتقاء آموزش و پژوهش در گروه

-          ارتقاء گروه از طریق راه اندازی گرایش ها و رشته های جدید با توجه به نیاز جامعه

-          راه اندازی مراکز تحقیقاتی بر اساس نیازهای جامعه

-          برقراری ارتباطات ملی و فراملی با سایر دانشگاهها و موسسات داخل و خارج کشور

-          تلاش جهت جذب بیشتر دانشجویان خارجی و بین الملل

-          راه اندازی شرکت های دانش بنیان

-          مشارکت در آموزش های همگانی سلامت و بهداشت

-          ارتقاء رتبه و موقعیت آموزشی- پژوهشی گروه فیزیولوژی در جشنواره ها

ارزش ها

-            تأکید بر سیاست های کلان ملی و اولویت های ملی، منطقه ای و بین المللی

-          ارتقاء مستمر کیفیت و کمیت فعالیت های آموزشی و پژوهشی

-          مشارکت فعال گروه در تربیت متخصصین کارآمد و متعهد

-          حفظ و ارتقاء سطح آموزش و اخلاق در دانشجویان

-          رعایت اصول و ارزش های اخلاق حرفه ای در فعالیت های آموزشی و پژوهشی

-          احترام به کرامت انسانی

-          مشارکت محوری در امر آموزش

-          دانش محوری و ایجاد فضای خلاق و نوآور در زمینه های آموزش و پژوهش

-          استفاده از فناوری های روز دنیا در امر آموزش و پژوهش

-          تأکید بر روحیه کاوشگری، نوآوری و ابتکار با حمایت از یادگیری مبتنی بر شواهد

-          توجه به اجرای طرحهای فن آورانه و تلاش در جهت کاربردی کردن علم فیزیولوژی

عوامل محیطی

داخل سازمان

-            وجود ساختار اداری منظم در دانشکده و دانشگاه

-          قدمت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تربیت متخصصین کارآمد و متعهد

-          تاکید دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اجرای قوانین

-          حمایت دانشگاه از ارتقاء آموزشی و پژوهشی گروه

خارج سازمان

-          نیاز جامعه به تربیت متخصصین متعهد و با دانش کافی

-          اهمیت جایگاه اجتماعی دانش آموختگان

 

تحلیل وضع موجود

نقاط قوت

-          داشتن هیات علمی متعهد، کارامد و متخصص با گرایش های متنوع

-          داشتن اعضای هیات علمی با تنوع تجارب کاری

-          برخورداری از زمینه های پژوهشی گسترده و کیفیت بالا

-          دارا بودن مقاطع تحصیلات تکمیلی و تخصصی

-          داشتن رتبه های برتر دانشگاهی و کشوری درحوزه های آموزشی و پژوهشی

-          داشتن دانشجویان علاقمند و مستعد

-          برخورداری از مدیریت مشارکتی

-          برخورداری از همدلی، روحیه تعامل و همکاری بالای درون گروهی و برون گروهی

-          داشتن برنامه استراتژیک

-          الزام به حضور و مشارکت تمام اعضای هیات علمی گروه در تصمیم گیری ها و اداره گروه  

-          بهره مندی مناسب از همکاری های درون گروهی و برون گروهی

-          تعداد بالای مقالات چاپ شده در نشریات معتبر علمی و پژوهشی ملی و بین المللی

-          پذیرش دانشجویان غیرایرانی و بین الملل

-          داشتن روحیه تعامل با صنایع و مراکز دانش بنیان

-          برخورداری از پرسنل علاقمند و پرتلاش غیر هیات علمی در گروه

نقاط ضعف

-          کمبود اعضای هیات علمی با گرایشهای مختلف فیزیولوژی

-          نیاز به استانداردسازی وضعیت گروه از نظر تعداد و هرم سنی اعضای هیات علمی

-          نیاز به ارتقاء روش های نوین آموزشی

-          کمبود فضاهای آزمایشگاهی

-          کمبود فضای فیزیکی مورد نیاز برای اعضاء هیات علمی و کارکنان

-          عدم تناسب امکانات آموزشی و پژوهشی با برنامه توسعه گروه و استانداردهای موجود

-          عدم تناسب اعتبارات با نیازهای آموزشی و پژوهشی گروه

-          کمبود نیروی انسانی غیر هیات علمی

-          نبود ارتباط موثر با مراکز صنعتی و دانش بنیان

-          نیاز به تقویت ارتباط ملی و فراملی با سایر دانشگاههای داخل و خارج از کشور

فرصت ها

-          نگرش و دیدگاه مثبت مسئولین دانشکده و دانشگاه و وزارت متبوع در جهت توسعه آموزش و پژوهش گروه

-          دیدگاه مثبت مسئولین دانشکده و دانشگاه در مورد لزوم حمایت مادی و معنوی از گروه

-          دیدگاه مثبت مسئولین دانشکده و دانشگاه  در مورد نقش موثر گروه فیزیولوژی در آموزش و پژوهش

-          دیدگاه مثبت مسئولین دانشکده و دانشگاه در مورد لزوم تقویت گروه از نظر نیروی هیات علمی و غیر عیات علمی

-          هماهنگی مثبت با مدیریت دانشکده و دانشگاه

-          امکان ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور

-          وجود مراکز تحقیقاتی  و دانش بنیان متعدد در دانشگاه، منطقه و کشور

-          مناسب بودن شرایط زندگی و دارا بودن فرهنگ اسلامی در سطح کشور برای جذب دانشجویان غیر ایرانی و مسلمان

-          برخورداری از برکات بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع)

-          توجه به توسعه کمی و کیفی آموزش عالی و پژوهش در برنامه های توسعه کشوری و اسناد بالادستی

 

 

تهدید ها

-          ناکافی بودن تعداد اعضاء هیات علمی با توجه به تنوع گرایشهای فیزیولوژی

-          ناکافی بودن تعداد اعضاء هیات علمی با توجه به لزوم ارائه درس فیزیولوژی به دانشجویان رشته ها و مقاطع مختلف علوم پزشکی

-          ناکافی بودن اعضاء هیات علمی جوان

-          ناکافی بودن نیروی انسانی غیر هیات علمی با توجه به حجم بالای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی گروه

-          ناکافی بودن بودجه های اختصاص داده شده برای فعالیتهای پژوهشی گروه

-          ناکافی بودن فضاهای پژوهشی گروه با توجه به گرایشهای متنوع فیزیولوژی و حجم بالای فعالیت پژوهشی

-          ناکافی بودن فضای فیزیکی مورد نیاز برای  اعضاء هیات علمی و کارکنان

اهداف

-          آموزشی

-          آموزش مؤثر و کارآمد درس فیزیولوژی پزشکی به عنوان یکی از دروس پایه و بنیادی برای دانشجویان دکترای حرفه ای و کارشناسی رشته های مختلف علوم پزشکی جهت بکارگیری در  تشخیص بهتر و درمان موثرتر بیماریها

-          تربیت کارشناسان و متخصصین متعهد، کارآمد، خلاق و با دانش کافی جهت آموزش علم فیزیولوژی در سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

-          راه اندازی رشته ها و گرایش های جدید مرتبط با فیزیولوژی مانند فیزیولوژی هوا فضا،  فیزیولوژی سالمندی،  فیزیولوژی ورزش و ...

-          آموزش تخصصی گرایشهای مختلف درس فیزیولوژی با بکارگیری متخصص هر رشته

-          ترغیب و تشویق دانشجویان به یادگیری بهتر و موثرتر درس فیزیولوژی با به کارگیری روش های نوین آموزشی و ارزشیابی، با تأکید بر تلفیق پایه و بالین

-          ارتقاء کیفیت تدریس و آموزش با شرکت اساتید گروه در کارگاه های تخصصی آموزش پزشکی

-          استفاده بهینه از امکانات آموزشی دانشگاه برای آموزش دانشجویان با استفاده از روشهای متنوع آموزشی

-          استفاده از روش های یادگیری مبتنی بر شواهد در امر آموزش

-          آموزش دانشجویان براساس دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه آموزش

-          پژوهشی

-          تربیت کارشناسان و متخصصین خلاق و توانمند در حوزه های مختلف پژوهشی

-          انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی با توجه به اولویت های ملی و فراملی

-          تالیف  و ترجمه منابع

-          انجام طرح های پژوهشی مشترک با سایر گروه های آموزشی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخل یا خارج

-          طراحی پژوهشهای فناورانه و محصول محور در عرصه سلامت

-          انجام طرح های پژوهش در آموزش برای بهبود و به روزآوری روش های تدریس

-          انجام طرح های پژوهشی مشترک پایه و بالین

استراتژی (روش رسیدن به هدف)

 استراتژی رسیدن به اهداف آموزشی

-          ارتقاء توانمندی اساتید در استفاده از روشهای نوین آموزش و ارزشیابی با شرکت در کارگاه های مربوطه

-          استفاده اساتید گروه از امکانات آموزشی دانشگاه بخصوص آموزش مجازی

-          بروز رسانی و ارتقاء امکانات آموزشی گروه با هدف بکارگیری روش های نوین آموزش و ارزشیابی

-          استفاده از روش یادگیری ترکیبی در برگزاری کلاس ها

-          برگزاری ژورنال کلاب و کارگاه جهت توانمند سازی آموزشی و پژوهشی دانشجویان

-          راه اندازی آزمایشگاه های جدید جهت بکارگیری روش های نوین تدریس از جمله واقعیت مجازی (VR)

-          بکارگیری اعضاء هیات علمی جوان ، فعال و توانمند جهت ارتقا آموزش

-          بکارگیری اعضاء هیات علمی جدید و توانمندسازی اعضاء هبات علمی جهت راه اندازی رشته ها و گرایشهای جدید

-          بکارگیری اعضاء هیات علمی با گرایشهای مختلف جهت آموزش تخصصی درس فیزیولوژی

-          تجهیز و بروز رسانی آزمایشگاه های آموزشی براساس استانداردهای موجود

-          افزایش کارشناس آموزشی جهت استاندارد سازی برگزاری کلاس های فیزیولوژی عملی

 استراتژی رسیدن به اهداف پژوهشی

-          انجام پژوهش های فناورانه و محصول محور در عرصه سلامت

-          پیگیری خرید تجهیزات آزمایشگاهی جهت استاندارد سازی فعالیت های پژوهشی

-          خریداری تجهیزات جدید جهت راه اندازی بساط های تحقیقاتی جدید از جمله  فیزیولوژی هوا فضا،  فیزیولوژی سالمندی،  فیزیولوژی ورزش و ...

-          تشکیل جلسات منظم شورای پژوهشی گروه جهت بررسی و تصویب پروپوزال طرح های تحقیقاتی گروه

-          همکاری با اساتید گروه آموزش پزشکی جهت تدوین و انجام طرح های تحقیقاتی با موضوع پژوهش در آموزش

-          طراحی پروژه های تحقیقاتی با در نظر گرفتن اولویت های اعلام شده از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه

-          طراحی پروژه های تحقیقاتی مشترک با سایر گروه ها و دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نیز با سایر دانشگاه ها

-          ترغیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید جهت همکاری با شرکت های دانش بنیان

-          ترغیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید جهت طراحی و انجام طرحهای تحقیقاتی فناورانه

-          تشویق و حمایت اساتید و دانشجویان جهت راه اندازی بساط های آزمایشگاهی جدید

-          مشارکت دادن دانشجویان تحصیلات تکمیلی با سنوات کمتر در طرح های تحقیقاتی سایر دانشجویان

-          ترغیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شرکت در کارگاه های پژوهشی برگزار شده از سوی دانشگاه

-          ترغیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شرکت در کارگاه های توانمندسازی با محوریت خلاقیت و کارآفرینی

-           استراتژی رسیدن به هدف ارتقاء زیر ساخت های فیزیکی و پرسنلی گروه

-          پیگیری جذب هیات علمی ضریب کا در گرایش های مورد نیاز گروه از جمله فیزیولوژی هوا فضا،  فیزیولوژی سالمندی،  فیزیولوژی ورزش و ...

-          پیگیری جذب هیات علمی متخصص در گرایش های مورد نیاز گروه از جمله فیزیولوژی سلول، فیزیولوژی اعصاب، فیزیولوژی غدد، فیزیولوژی گوارش، فیزیولوژی کلیه، فیزیولوژی تنفس، فیزیولوژی قلب و گردش خون

-          تثبیت وضعیت استخدامی اعضاء هیات علمی ضریب کا

-          پیگیری جذب کارشناس آموزشی

-           پیگیری جذب کارشناس پژوهشی

-          پیگیری جذب نیروی دائمی بعنوان مسئول دفتر گروه

-          ایجاد فضاهای اختصاصی برای اساتید جهت ارتباط موثر با دانشجویان

-          توسعه فضاهای آموزشی و پژوهشی در گروه

برنامه عملیاتی

(شرح تفضیلی فعالیت ها)

-            شرکت اساتید در کارگاه های توانمند سازی آموزشی از جمله یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی، و تربیت مدرس الکترونیکی

-          ارائه پیشنهاد های اعضای هیات علمی و فراگیران در پایان هر نیمسال تحصیلی در شورای گروه در خصوص برنامه آموزشی، منابع، فضا و نیز عرصه های آموزشی

-          بررسی برنامه های آموزشی ارائه شده در هر نیمسال در شورای گروه و ارائه پیشنهاد های اعضای هیات علمی و فراگیران

-          بررسی منابع، فضا و نیز عرصه های آموزشی در گروه فیزیولوژی در جلسات شورای گروه و

-           ارائه پیشنهاد های اعضای هیات علمی و فراگیران

-          برگزاری منظم جلسات دفاع از پروپوزال و پایان نامه دانشجویان

-          ارائه تقویم آموزشی و برنامه زمان بندی دروس در هر نیم سال تحصیلی در جلسه شورای گروه در ابتدای هر نیمسال

-          پیگیری وضعیت ارتقاء مرتبه یا تبدیل وضعیت اعضاء هیأت علمی

-          پیگیری جذب نیروی هیأت علمی در قالب ضریب کا حسب نیاز با تأیید شورای گروه در راستای برنامه توسعه و چشم انداز گروه

-          پیگیری جهت جذب  نیروی کارشناس مورد نیاز گروه براساس اهداف توسعه ای و چشم انداز گروه

-          تشکیل کارگروه هایی بر حسب نیاز در راستای برنامه اعتبار بخشی، پیش بینی برای راه اندازی رشته ها و گرایش های جدید بر حسب مورد

-          ارائه منظم گزارش پیشرفت تحصیلی دانشجویان در انتهای هر نیمسال در جلسه گروه

-          تحلیل وضعیت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پایان هر نیمسال و طرح در جلسه شورای گروه و در صورت نیاز تصمیم گیری متناسب با موضوع

-          تکمیل سامانه گزارش پیشرفت در انتهای هر نیمسال تحصیلی و بررسی آن توسط استاد راهنما و مدیر گروه و ارائه بازخورد به دانشجویان

-          تشکیل منظم جلسات شورای پژوهشی گروه هر دو هفته یک بار

-          تشکیل منظم جلسات شورای گروه هر دو هفته یکبار و بر حسب ضرورت

-          بررسی وبسایت گروه و بروز رسانی آن توسط کارشناس، بصورت ماهانه

-          به روز رسانی کتابچه راهنمای آموزشی و شیوه نامه اجرایی برنامه آموزشی تحصیلات تکمیلی توسط مسئول تحصیلات تکمیلی گروه

-          برگزاری جلسه توجیهی با دانشجویان تحصیلات تکمیلی جدید الورود در ابتدای نیمسال تحصیلی

-          نظارت بر برگزاری به موقع و منظم کلاس ها و امتحانات، ثبت به موقع نمرات امتحانی در سامانه و انتخاب واحد دانشجویان از سوی کارشناس آموزشی تحصیلات تکمیلی و مسئول دانشجویان تحصیلات تکمیلی

-          شرکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کارگاه های توانمند سازی پژوهشی نظیر مقاله نویسی، پروپوزال نویسی، اخلاق کار با حیوانات آزمایشگاهی و ...

-          شرکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کارگاه های توانمند سازی بخصوص کارگاه های مربوط به ایده پروری، خلاقیت و کارآفرینی

ارزیابی و پایش عملکرد

(معیارها و بازه زمانی)

-          پایش عملکرد دانشجویان تحصیلات تکمیلی با ارائه نمودار پیشرفت یا افت تحصیلی دانشجو در جلسه شورای گروه و همچنین ارائه گزارش پیشرفت توسط دانشجو در حضور اساتید در انتهای هر نیمسال تحصیلی

-          پایش شرکت دانشجویان در کارگاههای مختلف توانمند سازی براساس آخرین مصوبات آموزشی دانشگاه و برنامه آموزشی مصوب

-          بررسی نتایج تحلیل آزمون ارسال شده از طرف اداره آموزش در شورای گروه و بحث و تبادل نظر درباره ویژگی های آزمون و نحوه عملکرد دانشجویان در این آزمون ها

-          ارائه نمرات مربوط به هر درس توسط استاد مسئول درس در شورای گروه و بحث و بررسی در مورد عملکرد فراگیران

-          پیگیری پیشنهاد های اعضای هیات علمی و فراگیران در پایان هر نیمسال تحصیلی در شورای گروه در خصوص برنامه آموزشی،  منابع، فضا و نیز عرصه های آموزشی

-          نظارت بر حضور فیزیکی موثر دانشجویان PhD و ارزیابی عمکرد کمی و کیفی موثر آنان زیر نظر استاد راهنما و ارائه در شورای گروه