رسالت و اهداف گروه فیزیولوژی
رسالت گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تربیت کارشناسان و متخصصین متعهد، کارآمد، خلاق و با دانش کافی با تأکید بر به کارگیری راهبردهای ارتقاء کیفیت آموزش، کاوشگری، نوآوری و مدیریت است که در آینده بتوانند با استفاده از آموخته های خود مسئولیت آموزش علم فیزیولوژی را در سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به بهترین نحو انجام دهند و با انجام پژوهش های علمی متناسب با نیاز جامعه، بتوانند به ارتقاء و گسترش علم فیزیولوژی کمک شایسته ای نمایند. انتظار می رود دانش آموختگان فیزیولوژی به مسئولیت اجتماعی خود در زمینه آموزش، پژوهش و کارآفرینی عمل نموده و ارزش ها و کرامات انسانی را در زندگی شغلی خود در آینده مد نظر قرار دهند.
گروه فیزیولوژی با تلاش مستمر در جهت توسعه هدفمند دانش فیزیولوژی با در نظر گرفتن سیاست های ملی- منطقه ای و دانشگاهی و بهره گیری از فناوری های پیشرفته و روش های نوین آموزشی و پژوهشی در جهت ارتقا کمی و کیفی سطح آموزشی و پژوهشی گروه فعالیت خواهد نمود تا در چهارچوب برنامه زمانبدی شده به یکی از گروه های پیشگام فیزیولوژی کشور تبدیل گردد. در این راستا چشم انداز در حوزه های زیر تعریف می شود:
- جذب اعضای هیات علمی بر اساس استانداردهای گروه
- ارتقای امکانات آموزشی-پژوهشی گروه
- جذب نیروی انسانی غیر هیات علمی
- تاسیس و توسعه ی گرایش های جدید با توجه به نیاز جامعه
- راه اندازی مراکز تحقیقاتی بر اساس نیازهای جامعه
- جذب دانشجویان خارجی و بین الملل و ارتقاء کیفیت آموزش در مقاطع موجود و پیش بینی شده
- راه اندازی شرکت های دانش بنیان
- دریافت کمک های خارج دانشگاهی برای امور آموزشی پژوهشی
- برگزاری کارگاه ها و دوره های بازآموزی
- مشارکت در آموزش های همگانی سلامت و بهداشت
- پیگیری جهت اخذ مجوز برای امور پاراکلینیک توسط فیزیولوژیست ها (عضویت نظام پزشکی)
- ارتقاء مرتبه ی اعضای هیات علمی گروه
- ارتقاء رتبه و موقعیت آموزشی- پژوهشی گروه فیزیولوژی در جشنواره ها
- مشارکت در آموزش و پژوهش های بین رشته ای و بین دانشگاهی
- ارزش ها
- تأکید بر سیاست های کلان ملی و اولویت های ملی، منطقه ای و بین المللی
- ارتقاء مستمر کیفیت و کمیت فعالیت های آموزشی و پژوهشی
- حفظ و ارتقاء سطح آموزش و اخلاق در دانشجویان
- رعایت اصول و ارزش های اخلاق حرفه ای در فعالیت های آموزشی و پژوهشی
- احترام به کرامت انسانی
- مشارکت محوری در امر آموزش
- دانش محوری و ایجاد فضای خلاق و نوآور در زمینه های آموزش و پژوهش
- استفاده از فناوری های روز دنیا در امر آموزش و پژوهش
- تأکید بر روحیه کاوشگری، نوآوری و ابتکار با حمایت از یادگیری مبتنی بر شواهد.
- اهداف
4-1 آموزشی
- آموزش دقیق و کارآمد درس فیزیولوژی پزشکی به عنوان یکی از دروس پایه و بنیادی برای رشته های مختلف پزشکی به نحوی که دانشجویان دکترای حرفه ای و کارشناسی، پس از ورود به دوره بالینی و دانشجویان کارشناسی ارشد و D پس از فارغ التحصیلی با فیزیولوژی سیستم های مختلف بدن به خوبی آشنا باشند.
- ارتقاء کیفیت آموزش با کاربردی نمودن مطالب مورد تدریس و تاکید بر آموزش های عملی
- ترغیب روحیه دانش طلبی و تشویق برای یادگیری بهتر و دستیابی به انضباط آموزشی در دانشجویان و ایجاد انگیزه و مشارکت فعال در امر آموزش
- ارتقاء کیفیت تدریس و آموزش با شرکت مدرسین گروه در کارگاه های روش تدریس نوین، روش طراحی آزمون و...
- تلاش در جهت استفاده بهینه از امکانات آموزشی دانشگاه
- تلفیق آموزش حضوری و مجازی جهت ایجاد تأثیر بیشتر آموزش
- به کارگیری روش های نوین آموزشی و ارزشیابی اعم از حضوری و مجازی
- استفاده از روش های یادگیری مبتنی بر شواهد در امر آموزش
- آشنا نمودن دانشجویان با آخرین دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه آموزش
4-2 پژوهشی
- آموزش نظری و عملی روش های تحقیق در حیطه های مختلف فیزیولوژی پزشکی به عنوان یکی از رشته های پایه و بنیادی در علوم پزشکی
- انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی در زمینه های مختلف فیزیولوژی مبتنی بر اولویت های منطقه ای و کشوری
- ترجمه و تالیف منابع
- انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی در زمینه استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی
- انجام طرح های پژوهشی با همکاری سایر گروه های آموزشی و سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهت انجام پژوهش های مشترک
- توسعه یک یا چند فناوری مورد نیاز سلامت در عرصه سلامت و تکنولوژی آموزشی
- انجام پژوهش در زمینه طرح های دانش پژوهشی برای بهبود و به روزآوری روش های تدریس
- طراحی و اجرای پروژه های تحقیقاتی محصول محور
- آشنا نمودن دانشجویان با آخرین دستاوردهای ملی و فراملی در حوزه پژوهش
3-4 نیروی انسانی
- تامین و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد شامل اعضای هیات علمی، کارشناسان پژوهشی و نیروهای پشتیبانی برای دست یابی به اهداف و رسالت های آموزشی و پژوهشی گروه فیزیولوژی
- توانمندی ها
- داشتن هیات علمی متعهد، کارامد و متخصص با گرایش های متنوع
- داشتن اعضای هیات علمی با تنوع تجارب کاری و هرم سنی مناسب
- برخورداری از زمینه های پژوهشی گسترده و کیفیت بالا
- دارا بودن مقاطع تحصیلات تکمیلی تخصصی
- داشتن رتبه های برتر دانشگاهی و کشوری درحوزه های آموزشی و پژوهشی
- داشتن دانشجویان علاقمند و مستعد
- برخورداری از مدیریت مشارکتی
- برخورداری از همدلی و روحیه تعامل و همکاری بالای درون گروهی و برون گروهی
- داشتن برنامه استراتژیک
- الزام به حضور و مشارکت تمام اعضای هیات علمی گروه در جلسات مربوط به تدوین و بازنگری دوره ای رسالت و اهداف گروه
- بهره مندی مناسب از همکاری های درون گروهی و برون گروهی
- تعداد بالای مقالات چاپ شده در نشریات معتبر علمی و پژوهشی ملی و بین المللی
- پذیرش دانشجویان غیرایرانی و بین الملل
- داشتن روحیه تعامل با صنایع و مراکز دانش بنیان
- برخورداری از پرسنل علاقمند و پرتلاش غیر هیات علمی در گروه
- فرصت ها
- نگرش و دیدگاه مثبت مسئولین دانشکده و دانشگاه و وزارت متبوع در جهت اهداف توسعه آموزشی و پژوهشی گروه
- حمایت مادی و معنوی مسئولین دانشکده و دانشگاه از اولویت های آموزشی و پژوهشی گروه
- برگزاری مستمر فراخوان اعضای هیات علمی در دانشگاه
- هماهنگی مثبت با مدیریت دانشکده و دانشگاه
- وجود همکاران هیات علمی پایه در رده های بالای مدیریتی دانشگاه
- امکان ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور
- وجود مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان متعدد در دانشگاه، منطقه و کشور
- مناسب بودن شرایط زندگی و دارا بودن فرهنگ اسلامی در سطح کشور برای جذب دانشجویان غیر ایرانی و مسلمان
- برخورداری از برکات بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع)
- پیش بینی توسعه کمی وکیفی آموزش عالی و پژوهش در برنامه های توسعه کشوری و اسناد کلان
- تهدیدها
- در نظر نگرفتن سهمیه کافی جهت گروه فیزیولوژی در فراخوان های جذب هیات علمی دانشگاه
- ناکافی بودن حمایت مادی و معنوی مسئولین دانشکده و دانشگاه از اولویت های آموزشی و پژوهشی گروه
- مدیریت نامناسب در اختصاص اعتبارات، خرید و توزیع تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی
- عدم ثبات مناسب در سیاست های کلان در مورد برنامه های آموزشی و پژوهشی
- عدم امکان برنامه ریزی توسعه ای به دلیل بی ثباتی اقتصادی
- تفاوت قابل توجه درآمد در بخش خصوصی و دولتی
- نوسان در برنامه ها به دلیل بی ثباتی مدیریت ها و تغییرات پی در پی مدیران
- توانمندی ها و صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان
8-1 آموزشی
- توانمندی برنامه ریزی، تدوین و آموزش دروس آموزشی دانشگاهی مربوط به رشته فیزیولوژی
- توانمندی در طراحی، تدوین، آموزش و ارزشیابی برنامه های آموزشی مرتبط با رشته فیزیولوژی
- توانمندی شناسایی عوامل موثر بر موفقیت یا عدم توفیق برنامه های آموزشی
- توانمندی در سازماندهی و مدیریت امور آموزشی
- توانمندی همکاری با دیگر متخصصین در جهت اهداف آموزشی
- توانمندی در تربیت نیروی انسانی در مقاطع مختلف رشته فیزیولوژی
- توانمندی انجام آموزش های عمومی متناسب با نیازها و مشکلات جامعه
8-2 پژوهشی
- طراحی، اجرا و هدایت امور پژوهشی در قالب پروژه های تحقیقاتی
- شناسایی عوامل موثر بر موفقیت یا عدم موفقیت برنامه های پژوهشی رشته فیزیولوژی
- همکاری با دیگر متخصصین در جهت اهداف پژوهشی
- تبدیل یافته های پژوهشی به مقالات علمی
- بهره برداری از دستاوردهای علمی متخصصین این رشته
- انتشار یافته های پژوهشی در مجلات معتبر و ارایه ی آن ها در مجامع علمی داخلی و بین المللی
- نقد و بررسی طرح ها و مقالات پژوهشی
- راه اندازی و به روز رسانی بساط ها و روش های تحقیقاتی متناسب با نیاز جامعه
8-3 ارتباطی
- ارتباط با صنعت و شرکت های دانش بنیان
- ارتباط با سایر رشته ها هم چون مهندسی پزشکی، بیوتکنولوژی، بیولوژی مولکولی
- ارتباط با سازمان های مردم نهاد